معماری آنلاین
نويسندگان

در اوایل سالهای 1600، سبک کلاسیک دوره ی رنسانس به سبک  باروک منتهی شد ، که در ابتدا در ایتالیا ظاهر و سپس در قرن  هفدهم در  سراسر اروپا منتشر گشت.

سبک باروک در فرانسه ، در زمان لویی سیزدهم و سپس در زمان لویی چهاردهم ((شاه خورشید)) به ستایش اغراق آمیزی دست یافت.

در نیمه ی دوم قرن به بریتانیا و در اواخر سالهای سده ی 16به آمریکا راه یافت.

خصوصیات این سبک:

به طرز باشکوهی آراسته، تماشایی و سرزنده است . که با فرم های سنگین ، گچ کاری های پر زحمت در ابعاد بزرگ ، چرم کاری ، فلز کاری ، حکاکی روی چوب ، قاب بندی های تزئینی ( که در آن زمان ، مانند مبلمان قابل انتقال بودند ) ، نیم ستون ها ، آرایش های تاقچه دار روی نمای بخاری و پرده های قالیچه نما.

سبک باروک اگرچه باشکوه بود ، اولین سبک اروپایی بود که به یک اتاق واقعا به عنوان مکانی برای زندگی نگریست.همچنین در این سبک برای اولین بار وسایل واثاثیه ی مختلف ، به جای اینکه  جزئی از معماری یا یک یادگاری تاریخی باشد ، برای هماهنگی با یکدیگر ساخته شده بودند.

 


سبک باروک از نیمه قرن 17 از فرانسه وارد انگلستان شد.چتزورث (chatsworth) در دربی شایر  derby shayer بین سال های 1686 و1707 برای چهارمین کنت دون شایر  devonshire  ساخته که یک مثال عالی برای این سبک است.

اگرچه این سبک شاخه ای از سبک کلاسیک است ، در واقع چیزی عکس تناسبات کلاسیک را ارائه داد که کاملا قوائد سبک کلاسیک را زیر پا می گذارد.

این سبک در اروپا و آمریکا سبک منتخب کسانی که هزینه های بیش از حد آن را داشتند باقی ماند.، تا زمانی که در نهایت سبک روکوکو (توضیح می دهم) در بریتانیا و هلند ، سبک کلاسیک  نئوپالادین از آن پیشی گرفتند.

در اواسط قرن نوزدهم ، در میان انبوه سبک های از نو به پا خواسته در آن زمان سبک باروک نیز حضوری دوباره یافت.

-  باروک در معنی خود عبارت است از نامنظم ، مروارید ناصاف و پرپیچ و تاب و یا غیر عادی ، باروک نوعی هنر است که در آن قوائد تناسب رعایت نمی شود و هرچیز بنا به سلایق و حواس هنرمند نشان داده می شود.

- این سبک دارای روحی از حرکت و جنبش است  که نقطه ی مقابل سکون کلاسیک است.

- هنرمندان در این سبک بنا به احساس و سلایق و شخصیت خود حرکت می کنند  و احساس را مقدم به عقل می دانند.

- در این سبک ایجاد هماهنگی و هنجار در میان عناصر و مضامینی گوناگون در هم آمیخته نشان متمایز باروک نحوه ی فکری و احساسی آن است ، آنچه سیمای باروک را نشان می دهد ، جهان بینی مخصوص آن است و قدرت آن این است که فضاهای مختلف را در هم می آمیزد و وحدتی شگفت انگیزی از ترکیب اجزایی متفاوت می باشد.

- طراح فراخ و در مقیاس بزرگ در فضایی شکوهمند و ابهت انگیز

- تعبیه ی فضای کلی در مرکز و منظم کردن سایر فضاها به سمت آن

- به خدمت گرفتن عناصر اصلی پیکر تراش و نقاشی و سایر هنر های تزئینی برای ایجاد اثری کامل

- سیالت فضا ، پیوند حرکتی به معماری ، نامتوازنی ، نور و رنگ ، ژرف نمایی و پویایی در مقابل ایستایی معماری رنسانس

- اشاره به انسان گرایی دارد و بنای مینریسم را از بین میبرد

- هدف اصلی باروک پیشبینی فضای کلی در مرکز ، منظم کردن فضای فرعی نمای ورودی

_ دارای صلابت ، سهند وارگی ساختمان بود که بعد ها سبک روکوکو از آنها کاست و بر سبکی ،ریز نقشی و شادی انگیزی و آرایه های رنگارنگ در بنا افزود

پیکر سازی در باروک:

یکی از دلایل پیدایش پیکر سازی باروک نقش مقابل باروک در کلاسیک گرایی بود ، پیکر سازی در نشان دادن معجزات دین مسیح کمال میابد وبازتابی از نوعی اشتیاق برای اعجاب انگیزی است . استفاده از عناصر تزئینی و نمان کردن هرچه بیشتر فواره ها و آبنما ها  در معماری باروک بسیار متداول بوده است. بعدا این گونه برخورد با آن و استفاده ی از نمادین مجسمه سازی در شهر سازی و میادین باروک نیز مرسوم شده است. پیکره سازان عصر باروک بیشترین تلاش خود را بکار بستند تا به حرکت در آثار خود بی افزایند.

معماری نیز از فالب های بسیار مورد توجه سبک باروک است ، سمبل معماری های باروک، خطوط منحنی کج و ناموزون است. که از اینها و نمای ظاهری در معماری سبک باروک بسیار اهمیت دارد.

 

[ ۱۳٩۱/۱/۱٠ ] [ ۳:٥٦ ‎ب.ظ ] [ تارا ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

دانشجوی معماری هستم و برای بالا بردن اطلاعات معماری خود و حتی برای کمک به دوستان عزیز تصمیم به ساخت وبلاگم کردم
امکانات وب

ایران رمان